ابزار امتیاز دهی

آبان 90 - علمی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی

یک سیارک عظیم به بزرگی چهار زمین فوتبال، روز سه‌شنبه 8 نوامبر (18 آبان) در نزدیک‌ترین فاصله با زمین، طی 35 سال اخیر، از میان مدار زمین و ماه عبور می‌کند.

این سیارک که 2005 YU55 نامگذاری شده در این روز از فاصله 325 هزار کیلومتری زمین خواهد گذشت که به گفته کارشناسان تهدیدی برای زمین محسوب نمی‌شود.

طبق محاسبه کارشناسان، در صورتی که یک جسم با این اندازه با زمین برخورد کند، منجر به یک انفجار 4000 مگاتنی و یک زلزله هفت ریشتری شده و در صورت برخورد با آب باعث ایجاد یک سونامی 21 متری خواهد شد که محیطی تا 96 کیلومتر را در بر خواهد گرفت.

آخرین بار که یک سنگ با این بزرگی از فاصله نزدیک زمین عبور کرد، در سال 1976 بود که کسی حتی دانشمندان ناسا متوجه آن نشدند!

به گزارش خبرگزاری ایسنا،به گفته دون یئومانز، مدیر بخش اجسام نزدیک به زمین ناسا، این هفته دانشمندان ناسا به دقت به بررسی 2005 YU55 خواهند پرداخت چرا که این جسم از سرنخ‌هایی از چگونگی شرایط در زمان شکل‌گیری منظومه شمسی برخوردار خواهد بود.

به گفته یئومانز، بدون سنگ‌هایی از این قبیل احتمالا زمین با این شرایط وجود نداشت. این سیارک که در مدار اطراف خورشید قرار دارد، در 200 سال گذشته تا این حد به زمین نزدیک نبوده است.

این سیارک با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما ستاره‌شناسان آماتور می‌توانند با استفاده از یک تلسکوپ با قطر شش اینچ به مشاهده این سنگ در جهت آفتاب بپردازند.

با محاسبه اجسامی با چنین اندازه‌ای، این میزان نزدیکی تا سال 2028 اتفاق نخواهد افتاد که در آن زمان یک سیارک با فاصله بسیار نزدیک‌تری از کنار زمین خواهد گذشت.

به گفته مقامات ناسا این سیارک همچنین هیچ خطری برای ماه نخواهد داشت و با سرعت 13 کیلومتر در ثانیه از فاصله 240 هزار کیلومتری آن عبور خواهد کرد.

به گفته یئومانز، اگر احتمال برخورد چنین جسمی با ماه وجود داشت، احتمالا یک گودال برخوردی حداقل چهار کیلومتری بر روی آن ایجاد می‌کرد.

وی همچنین اظهار کرد که سیارک‌هایی از قبیل 2005 YU55 هر 100 هزار سال بر زمین تاثیر می‌گذارند و از آنجایی که ماه از اندازه کوچک‌تری به نسبت زمین برخوردار بوده، تاثیراتی از این قبیل هر چند صد هزار سال یکبار بر روی آن اتفاق خواهد افتاد.

در صورت برخورد این سیارک با ماه، حجم عظیمی از غبار به هوا برخاسته و با انرژی فوق‌العاده‌ای مسیر 386 هزار کیلومتر را به سوی زمین طی خواهد کرد.

به گفته یئومانز بیشتر این حجم در جو زمین سوخته؛ اما برخی از قطعات آن با سطح زمین برخورد می‌کنند.

برای نابودی ماه و سپس از بین بردن حیات بر روی زمین، یک سیارک باید از حجمی به اندازه ماه برخوردار باشد. البته این فرد که مدیریت اجسام نزدیک به زمین در ناسا را بر عهده دارد، در آخر یک بار دیگر اطمینان داد که هیچ خطری از سوی این سیارک، زمین و همراه همیشگی آن را تهدید نخواهد کرد.


ارسال شده در توسط vahdi

سرطان   یعنی رشد ، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلولهای بدن. تمامی سرطانها دارای الگوی رشد مهارگسیخته و تمایل به جدا شدن از منشا اصلی و متاستاز هستند

 

نحوه پیدایش سرطان

یک سلول طبیعی ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به یک سلول سرطانی تبدیل شود، ولی در اغلب موارد ، تبدیل در اثر مواجهه مکرر با مواد سرطانزا مانند الکل و دخانیات صورت می‌گیرد. شکل ظاهری و نیز عملکرد سلولهای سرطانی شده با سلولهای طبیعی تفاوت دارد. جهش یا تغییر ایجاد شده در DNA یا ماده ژنتیکی سلول اتفاق می‌افتد. DNA همان مسئول کنترل شکل ظاهری و عملکرد سلول است. وقتی DNA یک سلول تغییر می‌کند، آن سلول با سلولهای سالم کنار خود تفاوت می‌یابد و دیگر کار سلولهای طبیعی بدن را انجام نمی‌دهد. این سلول تغییر یافته از سلولهای همسایه‌اش جدا می‌شود و نمی‌داند چه زمانی رشدش باید به پایان برسد و بمیرد. به عبارت دیگر سلول تغییر یافته از دستورها و علائم داخلی که سلولهای دیگر در کنترل آنها هستند، پیروی نمی‌کند و به جای هماهنگی با سلولهای دیگر خودسرانه عمل می‌کند.

 


ارسال شده در توسط vahdi

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;} @font-face {font-family:"B Zar"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; direction:rtl; unicode-bidi:; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault { font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in;} div.Section1 {page:Section1;} -->

پیدایش زمین :مسئله ای پر ابهام

در حالیکه علم مربوط به اندازه گیری شکل و ابعاد کره زمین بقدمت علم هندسه بوده (به همین مناسبت واژه هندسه را یونانیان باستان ژئومتری یعنی زمین سنجی نامیده اند)و دانش امروزه مشاهدات و اندازه گیری های روزگاران باستان را با همان کیفیت کما بیش می پذیرد مع الوصف مسئله پیدایش و تکوین سیارات و ساختمان آنها همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده و اطلاعات جامع و دقیقی هنوز در این زمینه به دست نیامده است .

اعم از اینکه هر یک از فرضیات مختلف را در باره نحوه پیدایش زمین بپذیریم باز این پرسش بدون جواب می ماند که «زمین کی به وجود آمده؟» معروف است وقتی در سال1650

میلادی از عالی جناب جیمز او شری ، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک ،درباره تاریخ پیدایش زمین سوال شده ایشان با اطمینان خاطر و طمطراق خاصی اعلام داشتند که زمین در ساعت 9صبح روز یکشنبه 23اکتبر سال 4004 پیش از میلاد مسیح به وجود آمده است جالب این است که این نظریه مدت ها بدون چون و چرا از طرف عده ای از دانشمندان و تاریخ نویسان به کار گرفته می شد و درباره آن کوچک ترین تامل و تحقیقی به کار نمی رفت.


ارسال شده در توسط vahdi

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;} @font-face {font-family:"B Homa"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} h2 { mso-style-link:"Heading 2 Char"; margin-right:0in; margin-left:0in; font-size:18.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";} a:link, span.MsoHyperlink { color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed { color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} span.Heading2Char {mso-style-name:"Heading 2 Char"; mso-style-link:"Heading 2"; font-weight:bold;} .MsoChpDefault { font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in;} div.Section1 {page:Section1;} -->

ریاضیات چیست ؟

ریاضیات عموما مطالعه الگوی ساختار، تحول، و فضا تعریف شده است؛ بصورت غیر رسمی تر، ممکن است بگویند مطالعهاعداد و اشکال است.تعریف ریاضیات بر حسب وسعت دامنة آن و نیز بسط دامنة فکر ریاضی تغییر کرده است.
ریاضیات زبانی خاص خود دارد،که در آن به جای کلمات و علایم نقطه گذاری از اعداد و نمادها استفاده میشود. در منظر صاحبان فکر، تحقیق بدیهیات ساختارهای مجرد تعریف شده، با استفاده از منطق و نماد سازی ریاضی میباشد.
نخستین اعداد ثبت شده خطوطی بودند که روی یک چوب کشیده میشدند،که اصطلاحا آنها را چوبخط مینامیدند.این خطوط به شکل دسته های کوچک دو یا پنج تایی کشیده میشدند.سرانجام به این دسته ها نمادهای خاصی اختصاص داده شد(5،2 و غیره)و یک دستگاه حساب ایجاد شد.
ریاضیدانان نمادهای خاصی را به جای کلماتی از قبیل به اضافه و مساوی است با وضع کردند،همچنین کلمات خاصی را برای بیان مفاهیم جدید ابداع کردند.
چنانکه زمانی آن ار علم عدد ، زمانی علم فضا ، گاه علم کمیات ، و زمانی علم مقادیر متصل و منفصل خوانده اند.ریاضیات درباره حساب ، هندسه ، جبر و مقابله بحث می کند که ما در اینجا به سراغ تاریخ هر یک از آنها می رویم.


ارسال شده در توسط vahdi

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;} @font-face {font-family:"B Zar"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault { font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in;} div.Section1 {page:Section1;} -->

تالسِ میلتوسی       Thales of Miletus

یونانیان بنابر سنتی کهن ، آغازگاه فلسفه را شهر میلتوس و تالس را نخستین فیلسوف می دانند . فلسفه برای نخستین بار در شهر میلتوس ، واقع در منطقه ایونی ، که باشکوه ترین و قدرتمندترین شهر یونانی در سواحل آسیای صغیر بود ، شکل پذیرفت . میلتوس گذرگاه و محل تلاقی فرهنگ های یونانی ، بین النهرینی ، مصری و همسایة پادشاهی توانمند لیدیا بود . مردم میلتوس بسیار اهل سفر کردن بودند و همین امر آنان را متوجه ایده های متفاوت و تضارب میان آرای و تشابهات بین اندیشه های گوناگون کرده بود . آگاهی از این تشابهات و تعارضات میان اندیشه ها ، مشوقی برای اندیشیدن میلتوسی ها بود . در میان آریستوکراتها ، میلتوسی ها از استقلال نظر خاصی برخوردار بودند و این کوشش آنان بود برای داشتن فردیت و مزیتی که آن ها را می پرواند تا یکی از سعادتمندترین مردم منطقه باشند . تالسِ میلتوسی ( از610 ـ 640 تا حدود 548 ـ 545 ق م ) ، پسر اکسامیاسِ میلتوسی و کلئوبولینا ، که نامش از تالاث Thallath ، ایزد بانوی کلدانی که تجسم بخش دریاست ، گرفته شده است . تالس در جستجوی دانش سفرهای بسیاری کرده بود و از کرت ، مصر و فینیقیه نیز دیدن کرد . نسب تالس را احتمالاً از مردم فینیقی می دانند اما در حقیقت او باید از کارین ها یا کرتیان باشد که حتماً بافرهنگ ایونیایی ادغام شده است . گاتری می گوید : « یافتن اثر خون سامی در همان آغاز فلسفه ی یونانی جالب است »، این پیوند نسبی تالس با فینیقیان که توسط دیوگنس لائرتیوس انکار می شود ، اگر هم حقیقتی تاریخی نباشد اما تاثیرپذیری تالس از مشرق زمینیان دیگر امری امکان ناپذیر است . پیوند تالس با فینیقیان ( طبق گفته هرودوت ) ممکن است بدین خاطر باشد که فنّ هدایت کشتی رانی را به میلتوس آورده است . میلتوسی ها بازرگانان بزرگی در دریا و خشکی بودند و بدین منظور علاقه مند به آموختن فنّ هدایت کشتی رانی در دریا بودند . تالس فهمید که چگونه کشتی ها می توانند بوسیله دبّ اصغر هدایت شوند چراکه استفاده از دبّ اصغر بهتر از دبّ اکبر برای هدایت کردن است چون که آن نزدیکتر به ستاره قطبی است و موقعیتش کمترین تغییر را در آسمان دارد . گروهی این استدلال را دارند که فینیقی ها ، راز و رمز این هدایت بری کشتی ها را به بیگانگان نمی آموختند پس تالس باید از نژاد فینیقیان باشد ( همانند مورد زنو اهل کیتیوم ) . همچنین گفته شده است که تالس کوششی در اصلاح سالنامه نیز داشته است


ارسال شده در توسط vahdi

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;} @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4;} @font-face {font-family:"B Homa"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault { font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in;} div.Section1 {page:Section1;} -->

فن‌آوری هسته‌ای ( نانو تکنولوژی )

غنی شده که دارای انرژی بسیار زیاد است، فناوری هسته فرآیند تهیه هسته ای از اورانیوم ، فرآیند بسیار پیچیده و ظریفی است و دانش انجام این کار از دانشهای پیشرفته بشری است. تبدیل اورانیوم به اورانیوم غنی شده ، راههای مختلفی دارد که دو نوع رایج آن از طریق دستگاههای سانتریوفوژ و از طریق لیزر می باشد

کشورهای قدرتمند جهان دانش هسته ای را انحصاری خود کرده اند. به راحتی اجازه دسترسی دیگران به این دانش را نمی دهند. در مقطع کنونی حدود 10 کشور این دانش را در اختیار دارند. انرژی هسته ای دارای کاربردهای فراوان است. در یک تقسیم بندی کلی می توان کاربردهای انرژی هسته ای را در دو بخش نظامی و غیر نظامی یا صلح جویانه قرار داد


ارسال شده در توسط vahdi

لطفا برای دیدن مطالب بروی  بروی بایگانی وبلاگ کلیک کنید


ارسال شده در توسط vahdi

عید سیعد غدیر خم برتمامی دوستاران مبارک باد


ارسال شده در توسط vahdi

گاهی لازم است که وارد برنامه برپایی بایوس (BIOS Setup) شوید. اگر یک کامپیوتر دست دوم خریده‌اید، یا کلمه عبور بایوس خود را فراموش کرده‌اید، مجبورید که بایوس را باز نشانی (reset) کنید تا بتوانید وارد برنامه برپایی آن شوید.
گاهی لازم است که وارد برنامه برپایی بایوس (BIOS Setup) شوید. اگر یک کامپیوتر دست دوم خریده‌اید، یا کلمه عبور بایوس خود را فراموش کرده اید ، مجبورید که بایوس را باز نشانی ( reset ) کنید تا بتوانید وارد برنامه برپایی آن شوید.
در زیر سه روش اجرای این کار شرح داده شده است . از آسانترین روش آغاز کرده ایم و در آخر دشوارترین روش را خواهیم گفت . اگر روش اول کار نکرد ، روش بعدی را امتحان کنید .

 

? پرش زن ( jumper ) مخصوص
بر روی بسیاری از تخته مدارها مادر ( motherboard ) پرش زنی به نام BIOS Reset Jumper وجود دارد که گاهی به آن پرش زن « Clear CMOS» گفته می شود . این پرش زن حاوی سه پین ( سوزن ) است که کلاهک پلاستیکی آن بر روی پینهای 2 و 3 می نشیند ( درون کلاهک پلاستیکی سیمی وجود دارد که پینهای 2 و 3 را به هم وصل می کند ) .
دفترچه تخته مدار مادر خود را بخوانید تا محل این پرش زن را بیابید . اگر دفترچه تخته مدار مادر را نداشتید ، این پرش زن ـ اگر موجود باشد ـ کنار باتری CMOS قرار دارد .
اگر این پرش زن بر روی تخته مدار مادر کامپیوتر شما وجود داشت ، مراحل زیر را برای باز نشانی بایوس خود انجام دهید تا کلمه های عبور پاک شوند.
1. اطمینان یابید که کامپیوتر خاموش است .
2. کابل برق کامپیوتر را از پشت کامپیوتر بیرون بکشید .
3. در پوش جعبه کامپیوتر را باز کنید .
4. کلاهک واقع بر روی پینهای 2 و 3 را بیرون بیاورید و آن را روی پینهای 1 و 2 قرار دهید.
5. رابط برق کامپیوتر را دوباره وصل کنید .
6. کامپیوتر را روشن کنید و به آن اجازه بدهید که کاملاً بوت شود .
7. مراحل خاموش کردن ( Shut Down ) سیستم عامل را انجام دهید .
8. کامپیوتر را خاموش کنید و دوباره رابط برق را از پی سی جدا کنید .
9. کلاهک پرش زن را از روی پینهای 1 و 2 بیرون بکشید و دوباره آن را روی پینهای 2 و 3 وصل کنید .
10. در پوش جعبه کامپیوتر را ببندید و کابل برق کامپیوتر را وصل کنید .
11. کامپیوتر را روشن کنید و مراحل دستیابی بایوس کامپیوتر خود را انجام دهید .
حال باید بتوانید بدون نیاز به وارد کردن یک کلمه? عبور وارد بایوس سیستم خود شوید .
? خارج کردن باتری CMOS
امروزه بسیاری از سازندگان تخته مدار مادر برای کم کردن هزیینه ها و ماندن در میدان رقابت ، پرش زن BlOS Reset را حذف کرده اند . اگر دیدید که تخته مدار مادر کامپیوتر شما یکی از این نوع تخته مدار هاست ، می توانید مراحل زیر را برای بازنشانی بایوس خود انجام دهید .
تخته مدار های مادر یک باتری کوچک خارج شدنی بر روی خود دارند که به بایوس امکان می دهد حتی پس از خاموش شدن سیستم ، تنظیم های خود را حفظ کند .
اگر روزی باتری CMOS خالی شود ، همه تنظیم های بایوس خود را از دست خواهید داد و مجبور خواهید شد که یک باتری جدید به جای آن نصب و بایوس را از نو پیکربندی کنید .
با این معلومات ، می توانید باتری CMOS را خارج و بایوس را وارد به بازنشانی به حال پیش گزیده? کارخانه ای کنید .
این کار همه کلمه های عبور میزان شده برای بایوس را پاک می کند ، و در نتیجه قادر خواهید بود که به تنظیمهای بایوس دسترسی پیدا کنید .
1. سیستم عامل را Shut Down و کامپیوتر را خاموش کنید .
2. رابط برق کامپیوتر را از پشت پی سی بیرون بکشید .
3. درپوش جعبه کامپیوتر را باز کنید .
4. با احتیاط باتری CMOS را از شاسی باتری خارج کنید . اگر بیرون نمی آمد یا به نظر بیاید که به شاسی لحیم شده است ، به روش سوم که بعداً تحت بخش « اتصال کوتاه بایوس » می آید بروید .
5. سی دقیقه صبر کنید .
6. باتری CMOS را دوباره در شاسی باتری نصب کنید .
7. درپوش جعبه کامپیوتر را ببندید .
8. رابط برق کامپیوتر را در محل خود در پشت جعبه وصل کنید .
9. کامپیوتر را روشن کنید و مراحل دستیابی بایوس خود را انجام دهید . حالا باید بتوانید بدون نیاز به کلمه عبور وارد بایوس شوید .
? اتصال کوتاه بایوس
بعضی از سازندگان تخته مدار مادر ، باتری CMOS را به شاسی آن لحیم می کنند تا اتصالی مطمئن را برای تمام عمر تخته مدار مادر فراهم کنند .
بنابراین ، لازم است که از روش اتصال کوتاه بایوس برای پاک کردن کلمه عبور ذخیره شده در آن بهره بگیرید .
این روش به یک تکه سیم نازک نیاز دارد . ممکن است مجبور شوید که این روش را برای نیل به موفقیت یک یا دو بار تکرار کنید ، اما معمولاً همیشه روی همه تخته مدارهای مار کار ساز است .
1. سیستم عامل را Shut Down و کامپیوتر را خاموش کنید .
2. رابط برق کامپیوتر را از پشت پی سی بیرون بکشید .
3. درپوش جعبه کامپیوتر را باز کنید .
4. یک سر سیم راروس شاسی باتری قرار دهید . دقت کنید که سر سیم با خود باتری تماس پیدا نکند .
5. سر دیگر سیم را روی پایه های بزرگترین دو تراشه? موجود بر روی تخته مدار مادر ( به جز تراشه ریز پردازنده یا CPU ) وصل کنید و حرکت دهید . این رو تراشه بزرگ به تخته مدار مادر لحیم شده اند و پیدا کردن آنها باید راحت باشد . این کار را به آهستگی چند بار به مدت حدود دو دقیقه انجام دهید .
6. در پوش جعبه کامپیوتر را ببندید .
7. رابط برق کامپیوتر را در محل خود در پشت جعبه وصل کنید .
8. کامپیوتر را روشن کنید و مراحل دستیابی بایوس خود را انجام دهید . حالا باید بتوانید بدون نیاز به کلمه عبور وارد بایوس شوید .
? لپ تاپهای IBM ThinkPad
همچون بسیاری از موارد در زندگی ، باید یک استثنا برای هر قاعده ای وجود داشته باشد . در اینجا نیز یک استثنا برای روشهای بالا وجود دارد . هیچ کدام از آنها روی کامپیوتر های نوت بوک IBM ThinkPad کارساز نیستند.
وقتی کلمه عبوری برای بایوس این رده از کامپیوترها برقرار شد ، ماندگار می شود . تنها راه حل آن است که ThinkPad را به یک نمایندگی تعمیرات آی بی ام ببرید که در آنجا تخته مدار را تعویض خواهند کرد.


ارسال شده در توسط vahdi

شبکه‌های نسل آینده آمیزه‌ای یکپارچه از شبکه تلفن عمومی (پی‌اس‌تی‌ان) و شبکه‌ی عمومی داده‌های (پی اس دی ان) هستند که انعطاف پذیری را به گونه‌ای چشم‌گیر افزایش می‌دهند.
با توجه به آن که روند مقررات‌زدایی و آزاد‌سازی در بازار مخابرات به رقابت دامن‌زده‌ است ،قیمت‌ها کاهش یافته است و نوآوری‌ها اوج گرفته‌اند. شبکه‌ی نسل آینده نیز یکی از این نوآوری‌ها است. با همگرایی خدمات صوتی و داده‌ای، شبکه‌ی "پی اس تی ان" در معرض دگرگونی شگرفی قرار گرفته است. شبکه‌ی جدیدی در حال سر برآوردن است که خاستگاه‌اش فناوری‌‌ها نو،‌ تقاضا‌های نو و شدت‌گیری رقابت است.
این دگرگونی همسانی‌های بسیاری با تحولی داردکه طی دهه‌ی گذشته در قلمرو پردازش اطلاعات رخ داد. شبکه‌های بزرگ متکی به بزرگ رایانه‌های متمرکز و گران قیمت و پایانه‌های دست و پا گیر جای خود را به شبکه‌های گسترده‌ی کنونیداد که استخوان‌بندی‌شان را رایانه‌های رومیزی ارزان و کوچک و متصل به هم تشکیل می‌دهند. به لطف این تحول بود که پیوند نزدیک‌تری میان کاربر نهایی و برنامه‌های کاربری برقرار شد،‌ هزینه‌ی کلی کاهش یافت و انعطاف‌پذیری و قابلیت کاربرد سامانه‌ها به گونه‌ای چشم‌گیر افزایش یافت.
به بیان دیگر نسل جدید شبکه‌های ارزان قابلیت آن را دارند که همان تحول را در بازار خدمات مخابراتی پدید آورند که رایانه‌ای شخصی رومیزی در بازار خدمات پردازش رایانه‌ای پدید آوردند سوییچ‌های بزرگ و متمرکز همچنان نقش مهمی در شبکه خواهند داشت اما سوییچ‌های برنامه‌پذیر و توزیع شده نیز در تغییر چشم‌انداز شبکه نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
حلقه‌ی گمشده
معماری نسل آینده شبکه، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری این تحول دارد و در واقع حلقه‌ی گمشده‌ی بین شبکه‌های "پی اس دی ان" است.
معماری سویچینگ نسل آینده،رهیافتی کاملاً نو به دست می‌دهد که خدمات زیر را فراهم می آورد:
*ارائه‌ی کارکرد‌های سوییچی با هزینه‌ای بسیار کم‌تر از سوییچ‌های متعارف
* توزیع کارکرد سوییچی در لبه‌های شبکه نه در مرکزیت آن
* حفظ سرمایه گذاری‌های موجود از طریق پشتیبانی از تمام استاندارد‌های موجود شبکه‌های آنالوگ و دیجیتال، واسط‌ها، خطوط انتقال و عناصر خدمات
*کاستن از شمار عناصر شبکه از طریق ترکیب مجموعه‌ای از کار‌کرد‌های تحول خدمات،‌ برنامه‌ها‌ی کاربردی و خدمات تلفن.
* فراهم آوردن امکان ایجاد خدمات جدید از طریق واسط‌های برنامه‌پذیر و انعطاف‌پذیر.
* افزایش چشم‌گیر میزان پذیری برای آن که بهره‌برداران شبکه بتوانند شمار مشترکین خود را به سرعت و به گونه‌ای مقرون به صرفه افزایش دهند.
* افزایش گسترش پذیری شبکه از طریق استفاده از معماری باز و در نتیجه برخورداری از مزایای پیشرفت‌های آینده در قلمرو فناوری‌ها
* بازنگری در طراحی شبکه به گونه‌ای که قابلیت پایداری در برابر ایراد‌های به حداکثر برسد و اوقات از کار افتادگی به صفر برسد.
* کاستن از هزینه‌های بهره‌برداری با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌ی نگه‌داری و عیب‌یابی از راه دور.
* افزایش در آمد‌ها از طریق ارائه هر چه سریع تر خدمات به بازار، کاستن از هزینه‌های بالاسری و ارائه ی قابلیت‌های مدیریت از راه دور.
سوییچ‌های نسل آینده
سوییچ‌های نسل آینده انعطاف ‌پذیر‌ترین کار پایه‌‌های (پلاتفورم) موجود هستند. سوییچ‌های نسل آینده آمیزه‌ای از میزان‌پذیری قوی، محیط باز برای ایجاد خدمات،‌ عیب‌یابی و مدیریت از راه دور و بالا‌ترین دسترس‌پذیری به دست می‌دهند و گذار از معماری امروزی سوییچ‌ها به سوی معماری مقرون به صرفه‌تر و کارآمد‌تر شبکه‌های نسل آینده را میسر می‌کنند.
میزان پذیری قوی:
سوییچ‌ها نسل آینده به گونه‌ای ساخته شده‌اند که برای برآورده سازی نیاز هر تعداد مشترک میزان پذیرند. این سامانه‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که هزینه‌ی راه‌اندازی و آغاز به کار با آن‌ها اندک باشد و به مرور و با گسترش کار به تدریج افزایش یابد به این ترتیب شرکت‌های مخابراتی بهتر می‌توانند از سرمایه‌های خود استفاده کنندو به میزانی که شبکه‌اشان نیاز دارند به خرید ظرفیت اقدام کنند. همین که به ظرفیت بیشتری نیاز افتاد می‌توان کارت‌های بیشتری نصب کرد.
محیط ایجاد خدمات:
برای عقب‌ نماندن و پیروزی در محیطی رقابتی، شرکت‌ها چاره ای ندارند جز ارائه‌ی خدمات پیشرفته و در آمد‌زا. یکی از مزیت‌ها سوییچ‌های نسل آینده همین محیط ایجاد خدمات است. محیط ایجاد خدمات در سوییچ‌های نسل آینده به طور معمول به صورت یک واسط کاربری گرافیکی است و شرکت‌های مخابراتی می‌توانند همان مقدار که مشتریان‌شان نیاز دارند خدمات ایجاد کنند و بابت آن پول خرج کنند. شرکت‌های مخابراتی دیگر لازم نیست که چشم به راه ارتقاء نرم افزار‌ها توسط فروشندگان سوییچ بمانند. در عوض می‌توانند به سرعت و به گونه‌ای مقرون به صرفه به تولید نرم‌افزار‌های اختصاصی خود بپردازند و در این راه از خدمات شرکت‌های کوچک ثالث استفاده کنند. این کار یک حسن دیگر هم دارد،‌ هر شرکت مخابراتی برنامه‌ی کاربردی خاص خود را دارد بنابر این توانایی رقبا برای ارئه خدمات مشابه‌ محدود می‌شود.
مدیریت و عیب‌یابی از راه دور:
شرکت‌های مخابراتی می‌توانند با استفاده از سوییچ‌های نسل آینده شبکه‌ای گسترده از سوییچ‌های هوش‌مند ایجاد کنند اما در قلمرو مدیریت با یک سوییچ مجازی سرو کار داشته باشند. در کنار این شبکه یک واسط کاربری گرافیکی بسیار کارآمد هم وجود دارد که به شرکت‌های مخابراتی امکان می‌دهد شبکه‌اشان را از راه دور اداره کنند. سوییچ‌های نسل آینده به شرکت‌های‌ مخابراتی امکان می‌دهند از طریق رایانه‌ی میزبان متصل به شبکه‌ی نسل آینده به منابع روی هر کارت دسترسی یابد. این قابلیت به گونه‌ای چشم‌گیر هزینه‌های بهره‌برداری از شبکه را کاهش می‌دهد.
بالا‌ترین دسترس پذیری:
در سوییچ‌های نسل آینده میزان از کار افتادگی به صفر می‌رسد و این به لطف نرم‌افزار‌هایی است که در برابر بروز ایراد بسیار مقاوم‌اند و در حین کار می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد. در این کارپایه‌ برای ارتقا نرم افزار‌ نیازی به خواباندن سامانه‌ یا قرار دادن آن در حالت کار کرد ساده نیست. یعنی در حین کار سوییچ می‌توان به بارگذاری و فعال سازی نرم افزار پرداخت. حتی وقتی که مکالمه‌ها در حال انجام هستند نیز می‌توان بدون وقفه‌ای عمل ارتقاء به نرم‌افزار جدید را انجام داد. شرکت‌های مخابراتی با استفاده از سوییچ‌های نسل آینده می‌توانند خدمات و قابلیت‌های جدید را به صورت بی‌درنگ عرضه کنند و نیازی نیست که منتظر بمانند تا ترافیک شبکه به حداقل برسد.
انعطاف پذیری کارکردی
سوییچ‌های نسل آینده را می‌توان در کاربرد‌های شبکه‌ای گوناگون به کار گرفت که برخی از آن‌ها عبارتند از:
* جانشین سوییچ‌های متعارف
* به کار‌گیری در کارپایه‌های خدمات پیشرفته
* استفاده در سوییچ‌های دسترسی محلی بی‌سیم و کنترل کننده‌های ایستگاه پایه
مزیت اقتصادی
آشکارترین مزیت سوییچ‌های نسل آینده پایین‌ بودن هزینه‌ی آن ها است. در سوییچ‌های نسل آینده در مقایسه با سوییچ‌های متعارف میزان سرمایه گذاری اولیه‌ی کم‌تری لازم است و میزان‌پذیری آن ها بسیار کم هزینه‌تر و بسیار خطی‌تر است. پیامد‌های اقتصادی این مزیت‌های هزینه‌‌‌ای آشکار است. حتی شرکت‌های مخابراتی کوچک هم می‌توانند با استفاده سوییچ‌های نسل آینده وارد بازارشوندوبه به سودآوری برسند. همین که این شرکت‌های نوپا سهمی‌ از بازار را به دست آوردند می‌توانند به سرعت و به گونه‌ای مقرون به صرفه خود را با افزایش تقاضا هماهنگ کنند.
مزیت خدماتی
اما کاهش هزینه فقط بخشی از معادله‌ی رقابت است. امروزه مشترکین در پی خدماتی ابتکاری‌اند که به ارزش ارتباطات شخصی آن‌ها بیافزاید. ایجاد و ارائه‌ی خدماتی مشتری‌پسند و پاسخ‌گوی نیاز‌های مشترکین برای دست یافتن به سود و عقب نماندن در گردونه‌ی رقابت ضروری است.
برنامه‌پذیری انعطاف‌پذیر یکی از مزیت‌های سوییچ‌های نسل آینده است و برنامه‌های خدمات پیشرفته نیز درون معماری سوییچ تعبیه شده است. بنابراین در بیشتر موارد نیاز به کارپایه‌ی جداگانه‌ای برای خدمات پیشرفته نیست و این هزینه‌های اولیه را باز هم کاهش می‌دهد. باز بودن معماری نرم‌افزاری امکان می‌دهد که به سرعت بتوان خدمات و امکانات جدید را به اجرا در آورد و از شرکت‌های ثالث برای تولید برنامه‌‌های کاربردی بهره گرفت.
این انعطاف‌پذیری در کنار پایین بودن هزینه و ماهیت نامتمرکز و گسترده‌ی سوییچ‌های نسل سوم به بهره برداران شبکه امکان می‌دهد خدماتی مطابق پسند و نیاز گروه‌های مختلف مشترکین ارائه دهند، حتی اگر شمار مشترکین هر گروه بسیار اندک باشد. از آن جا که در سوییچ‌های نسل آینده،‌ یکپارچه‌سازی قابلیت‌های شبکه بی‌نظیر است می‌توان خدمات صوتی،‌ خدمات داده‌ای،‌ خدمات اینترنتی‌، خدمات پیشرفته و غیره را با هم ترکیب کرد و در قالب مجموعه‌هایی منحصر به فرد ارائه کرد. در محیطی رقابتی چنین قابلیتی برای بهره‌برداران شبکه مزیت چشم‌گیری به شمار می‌آید.
دگرگونی‌های بخش چند میلیارد دلاری مخابرات چنان شتابان است که دشوار بتوان رویداد‌ها را پیش بینی کرد. در سده‌ی آینده آن دسته از بهره‌برداران شبکه می‌توانند رقابت کنند و برنده شوند که آینده‌نگرو بسیار انعطاف پذیر باشند. شبکه‌های پیشرفته‌ی نسل آینده، مزیت‌های مهمی به دست می‌دهند:
* کاهش هزینه و پیچیدگی بهره‌برداری شبکه از طریق انتقال کار‌کرد‌های سوییچی به لبه‌ی شبکه‌ها
*همگرا کردن صوت و داده و انعطاف پذیر کردن بهره‌برداران شبکه برای برخورداری از مزیت استاندارد‌ها و فناوری‌های نو
* حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود شبکه و ایجاد قابلیت ارائه‌ی مقرون به صرفه‌ی خدمات جدید در بازار های جدید برای بهره‌برداران شبکه
سوییچ‌های نسل آینده راهی برای گذار از شبکه‌های امروزی به شبکه‌های همگرای آینده به دست می‌دهند. این سوییچ‌ها یکپارچه‌سازی شبکه‌های "پی اس تی ان" و پی بستر‌های داده‌ای "آی پی" و "ای تی ام" را میسر می‌کنند. برنامه‌پذیری باز سوییچ‌های نسل آینده امکان می‌دهد تا بتوان به گروه‌های مختلف مشترکین خدمات پیشرفته و مشتری‌پسند عرضه کرد.


ارسال شده در توسط vahdi
<      1   2   3   4   5   >>   >