ابزار امتیاز دهی

10 پـرچــم عجیــب و منـــحصر به فــــرد - علمی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی

 

به گزارش اختصاصی ایران ویج ، استفاده از پرچم ها حتا از قبل از تاریخ بشر مرسوم بوده است. همه ی کشور های جهان دارای پرچم هستند؛ بعضی از آنها عجیب هستند، برخی زیبا و حتی برخی کسالت آور. در لیست زیر نگاهی داریم به 10 پرچمی که نسبت به سایرین جالبتر هستند و یا به نوعی منحصر به فردند.

 


10. داننبروگ
استفاده از پرچم در واقع از کشور چین و هند آغاز شده و در سایر کشور ها منتشر شده است و از آنجایی که این مسئله به گذشته ی بسیار دور باز می گردد نمی توانیم اولین پرچم را مشخص کنیم اما داننبروگ قدیمی ترین پرچم ایالتی است است که هنوز هم استفاده می شود. تاریخ استفاده از این پرچم به قرن 13 میلادی باز می گردد یعنی دقیقاً 15 جون 1219 میلادی. داننبروگ پرچم ایالتی کشور دانمارک است و البته طرح بسیاری از پرچم های کشورهای اسکاندیناوی هم با الهام از آن انجام شده. قبل از استفاده از این پرچم، از علامت وایکینگ ها برای کشور دانمارک استفاده می شده که مستطیل شکل بوده و طرح نوعی کلاغ بر روی آن بوده است. کشور اتریش هم ادعا می کند که قدیمی ترین پرچم را دارد اما به احتمال زیاد پرچم اتریش در حدود سال 1230 ایجاد شده است.

 


9. مخابره بوسیله ی پرچم
صحبت کردن و حرکت دادن بدن تنها روش های استفاده از زبان نیستند. پرچم های مخابره یا فرستادن پیام نیز یک راه انتقال اطلاعات از راه دور است که با استفاده از گرفتن پرچم، میله، سپر، پارو وگاهی حتی با استفاده از دستان هم صورت می گیرد. حالت های مختلف پرچم ها کد گذاری شده و وقتی پرچم در حالت ثابت قرار گیرد رمز آن خوانده می شود. این روش در اوایل قرن نوزدهم در دریانوردی بسیار معمول بوده و کاربرد داشته است. این سیستم هنوز هم در دریا نوردی کاربرد دارد و در مواقع اضطراری برای برقراری ارتباط استفاده می شود؛ اگر نیاز باشد در شب پیامی فرستاده شود از مشعل های روشن بجای پرچم استفاده می شود.

 


8. نپال
پرچم کشور نپال تنها پرچم ملی است به به شکل مستطیل نیست. شکل آن ترکیب دو پرچم سه گوش است و رنگ سرخ آن مربوط به گل ملی این کشور، گل صد تومنی است. رنگ قرمز همچنین نشانه ی پیروزی در جنگ است. رنگ آبی حاشیه ی این پرچم نشان صلح است. تا سال 1962 نماد های ماه و خورشید که بر روی این پرچم هستند صورتی شبیه به انسان داشتند اما بعد برداشته شدند تا پرچم شکل جدید تری داشته باشد. البته شکل صورت ماه و خورشید بر روی نمونه ی سلطنتی این پرچم تا لغو رژیم سلطنتی در سال 2008 باقی بود. پرچم حاضر با روی کار آمدن یک حکومت مشروطه در 16 دسامبر 1962 به تصویب رسید، پرچم های سه گوش به طور جداگانه به مدت 2 قرن قبل از ان استفاده می شدند.

 


7. پرچم سفید
پرچم سفید یک علامت بین المللی برای اعلام آتش بس و در خواست مذاکره است. همچنین از این پرچم به عنوان علامت تسلیم شدن هم استفاده می کنند چون معمولاً در جنگ ها طرف ضعیف تر در خواست مذاکره می کند. معنی پرچم سفید این است که فردی که با این پرچم نزدیک می شود مسلح نیست و برای تسلیم شدن یا مذاکره کردن می آید. به این افراد تیر اندازی نمی شود و او هم حق تیر اندازی کردن ندارد. استفاده از پرچم سفید برای اعلام تسلیم در عهدنامه ی ژنو هم آمده است.

 


6. پرچم سیاه
پرچم سیاه یا به طور کلی رنگ سیاه از دهه ی 1880 میلادی به عنوان نماد هرج و مرج و آنارشیسم شناخته شده است. بسیاری از گروه های هرج و مرج طلب کلمه ی "سیاه" را در اسم خود دارند. حتی چندین نشریه ی آنارشیستی به نام پرچم سیاه وجود داشته اند. سیاهی کامل این پرچم نشانه ی نفی کلیه ی نظام های مخالف است و با پرچم های رنگارنگ معمولی سایر کشور ها تضاد دارد. علاوه بر این، همانطوری که پرچم سفید سمبل جهانی تسلیم شدن استپرچم سیاه هم نقطه ی مقابل آن و نشانه ی جنگ طلبی است.

 


5. پرچم فرا جنسیتی
این پرچم در سال 2000 ایجاد شد و در همان سال هم در یک راهپیمایی در آمریکا از آن استفاده شد. طراح این پرچم معنی آن را ین طور بیان کرده است: "رنگ آبی روشن رنگ سنتی نوزاد پسر و صورتی نیز رنگ نوزادان دختر است و رنگ سفیدی که بین این دو است برای کسانی است که تغییر جنسیت می دهند یا کسانی که باور دارند جنسیت شان خنثی است یا جنسیت ندارند و آنهایی که دو جنسی هستند. طرح پرچم هم به شکلی است که از هر جهتی حرکت داده شود درست به نظر می رسد که نشانگر این مطلب است که ما در زندگی خود به دنبال درست بودن هستیم."

 


4. جولی روجر
هر پرچمی که در کشتی ذزدان دریایی افراشته شود به این اسم خوانده می شود. اصلی ترین پرچم جولی روجری که تا به حال شناخته شده است عکس یک جمجمه در بالای دو استخوان است که به صورت ضربدری قرار گرفته اند و زمینه ی آن هم مشکی است. این طرح توسط دزدان دریایی بسیاری از جمله کاپیتان ادوارد انگلند و جانی تیلور استفاده شده است. برخی از پرچم های جولی روجر طرح ساعت شنی را دارند که در قرون 17 و 18 میلادی سمبل مرگ و عدم جاودانگی بوده؛ در طی این قرون معمولاً از پرچم سیاه ساده هم توسط دزدان دریایی استفاده می شده است.

 


3. پرچم آفریقای غربی
این پرچم عجیب به امپراطوری بنین نسبت داده شده که البته اشتباه است. این پرچم یکی از چهار پرچمی است که امروزه در موزه ی ملی دریانوردی در گرینویچ لندن نگهداری می شود. در مورد ریشه ی اصلی این پرچم اطلاعات دقیقی در دست نیست که آیا مربوط به بنین است و یا متحدان ایتسکیری. این پرچم توسط دریاسالار کندی در سال 1897 از بنین آورده شده اما بسیار شبیه به سه پرچم دیگر آفریقای غربی است که در موزه نگهداری می شوند و در اصل متعلق به مردم ایتسکیری بوده اند.

 


2. پرچم مریخ
این پرچم یک پرچم سه رنگ است که نشانگر سیاره ی مریخ است. با وجودی که این پرچم رسماً در جایی به ثبت نرسیده اما توسط جامعه ی مریخ و جامعه ی سیاره ای استفاده می شود. طرح این پرچم نشاندهنده ی تاریخ آینده ی مریخ است. خط قرمز رنگ که به دیرک نزدیک تر است نشانه ی مریخ امروزی است. رنگ های سبز و قرمز نیز نشانه ی مراحل تغییر سیاره برای سکونت است. اینکه آیا در آینده بشر میخواهد و یا می تواند این کار را انجام دهد موضوع بسیار بزرگی است و مسائل اخلاقی انجام این کار در مرحله ی دوم اهمیت قرار دارد.

 


1. پرچم نازی
این پرچم احتمالاً جنجال بر انگیز ترین پرچم در تاریخ بوده است و حتی در برخی از کشور ها هم ممنوع است. شخص هیتلر این پرچم را طراحی کرده و باور داشته که باید از همان رنگ های امپراطوری آلمان استفاده کند زیرا این ها " رنگ های بسیار قابل احترامی هستند و نشانه ی بیعت با گذشته ی باشکوهی است که افتخار زیادی را نصیب ملت آلمان کرده است." مهمترین موضوع این بود که "پرچم جدید باید در اندازه های بزرگ اجرا شود چون در صد ها موضوع مشابه که قبلاً اتفاق افتاده، یک علامت یا نشانه ی تأثیر گذار می تواند اولین دلیل بیداری مردم در یک جنبش جدید باشد."


ارسال شده در توسط vahdi