ابزار امتیاز دهی

دوربین اکتشاف کهکشانها به جراحان مغز کمک می کند - علمی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی

نوعی دوربین نور فرابنفش که برای اکتشاف کهکشانها استفاده می شود، می تواند در اتاق های عمل جراحی مغز به یاری جراحان بیاید.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ جراحان اعصاب و محققان مرکز پزشکی سدارز- سینای در لوس آنجلس می گویند: در زمان تمرکز بر روی بافت مغز، این دوربین می تواند از تغییرات نامریی که چشم غیرمسلح قادر به دیدن آن نیست و حتی با استفاده ازفناوریهای درشت نمایی تصویربرداری پزشکی دیدن آنها دشوار است، یک دید واقعی به جراح بدهد.

اکنون محققان قصد دارند طی یک مطالعه پایلوت مشخص کنند که آیا این دوربین می تواند جزئیات بصری را در تمایز بین مناطق سالم مغز از تومورهای کشنده موسوم به گلیوما به جراحان ارائه کند یا خیر.

"کیت بلک" جراح اعصاب و عضو این تیم تحقیقاتی گفت: هدف ما ایجاد تحول در شیوه درمان اختلالات عصبی است. تصویربرداری فرابنفش یکی از چندین فناوری حین عمل است که به دنبال آن هستیم.
 
به گفته وی، مشخص کردن حاشیه ای که در آن سلول های توموری به پایان می رسد و منطقه سلول های سالم آغاز می شود هرگز ساده نبوده است. اما این دوربین می تواند زیر سطح را در جریان جراحی های جمجمه باز ببیند و از این رو می تواند در تشخیص سلول های سرطانی کمک کننده باشد.
 
این دوربین که از آزمایشگاه پیرانش جت ناسا قرض گرفته شده است از فناوری فرابنفش برای مطالعه سیارات و کهکشانهای دوردست استفاده می کند.

به گفته محققان سدارز- سینای، این فناوری تصویربرداری فرابنفش می تواند نقشه ای از سوخت و ساز تومورها را فراهم کند که این موضوع می تواند به دانشمندان در ایجاد تمایز بین تومورها و سلولهای سالم بافت اطراف مغز یاری رسان باشد.


ارسال شده در توسط vahdi