ابزار امتیاز دهی

کشف سیاره فراخورشیدی که در حال بخار شدن است - علمی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علمی

 

محققان دانشگاه فنی ماساچوست، ناسا و دیگر سازمانها موفق به شناسایی بک سیاره در فاصله 1500 سال نوری شدند که به نظر در اثر حرارت بسیار بالای ستاره میزبان خود در حال بخار شدن است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دانشمندان این گونه استنباط کرده‌اند که یک دنباله طولانی از غبار و ضایعات که بسیار شبیه دنباله یک دنباله‌دار است، در پشت این سیاره وجود داشته و می‌تواند گویای داستان تجزیه این سیاره باشد.

طبق محاسبات این تیم، این سیاره فراخورشیدی کوچک که تقریبا به اندازه سیاره ناهید بوده، در 100 میلیون سال آینده از هم خواهد پاشید.

محققان دریافتند که این سیاره غبارآلود در یک مدار 15 ساعته به دور ستاره خود موسوم به KIC 12557548 می‌چرخد که یکی از کوتاهترین مدارهای سیاره‌ای مشاهده شده تا کنون است. چنین مدار کوتاهی باید بسیار تنگ بوده و بر این امر دلالت داشته که سیاره توسط ستاره میزبان خود تا حرارات حدود 3600 درجه فارنهایت داغ شده است.

طبق فرضیه دانشمندان، مواد سنگی در سطح این سیاره در چنین حرارتی ذوب و بخار و منجر به شکل‌گیری بادی شده که گاز و غبار را در فضا حمل می‌کند. ابرهای متراکم غبار این سیاره را که با سرعت در اطراف ستاره خود می‌چرخد، دنبال می‌کنند.

یافته‌های این گروه که در مجله Astrophysical منتشر شده، بر اساس داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر بوده که به بررسی بیش از 160 هزار ستاره در کهکشان راه‌شیری می‌پردازد.

این تلسکوپ به ثبت درخشش هر ستاره در دوره‌های زمانی منظم پرداخته و سپس دانشمندان این داده‌ها را برای نشانه‌هایی از سیارات جدید خارج از منظومه شمسی تحلیل می‌کنند.

ایسنا


ارسال شده در توسط vahdi